Bella a Sebastián

Poznáte ten príbeh o malom chlapcovi a bielom pastierskom psovi, ktorých spojilo priateľstvo v čase plnom nástrah 2. svetovej vojny na francúzsko-švajčiarskom pohraničí?? Určite si ho pozrite, práve v tých miestach sme sa totiž pohybovali my počas 2. projektového stretnutia vo Francúzsku. Reakcie, fotky a videolink pre vás ;) sú TU.

Názov projektu Let´s walk and learn (Kráčajme a učme sa) napovedá náplň našich aktivít - kráčali sme malebnými chodníkmi v povodí riek Doubs a La Loue, videli vodopády Le Saut du Doubs, navštívili zaujímavé miesta ako Citadelu v meste Besançon – rodisku spisovateľa Victora Huga, či bratov Lumiérovcov – vynálezcov kinematografu, skalnaté útvary v meste Ornans, ako aj múzeum Gustava Courbeta - významného francúzskeho maliara z obdobia realizmu, vystúpili aj zostúpili sme schodmi smrti (uááááááá) v údolí La Vallée de la Mort, po ktorých v minulosti pašeráci prenášali tovar zo Švajčiarska, navštívili čokoládovňu, syráreň, liehovar. Ochutnali sme miestne špeciality, stretli sme už známych a spoznali aj nových priateľov.

Najlepšiu predstavu získate, keď si prečítate reakcie našich gymnazistiek a gymnazistov:

Cesta autobusom bola pomerne dlhá, ale krásna. Výhľad z okna na Alpy bol na nezaplatenie. Prechádzali sme cez kopce a dlhé cesty niekoľkokrát. Hotel bol pekný a uprataný. Na druhý deň ráno sme išli lanovkou na vrch Álp. Výhľad bol krásny.    (Vanessa V.)

Dni vo Švajčiarsku sa mi veľmi páčili, celkovo turistika po Alpách bola krásna. Taktiež cesta lanovkou a vláčikom. Vo Francúzsku nás čakalo milé privítanie, celý týždeň sa o nás dobre starali, dali si záležať na programe, varili skvelé jedlá. Len ma trochu mrzelo, že sme medzi sebou viac nekomunikovali po anglicky. Program mali vymyslený a zorganizovaný veľmi dobre, len tej túry bolo na mňa posledné dni už moc. Práve preto ma potešil deň, ktorý sa začal návštevou čokoládovne a pokračoval prehliadkou mesta Besançon. Mesto bolo krásne, citadela v ňom taktiež. Večer sa mi veľmi páčil keďže sme večerali priamo v meste a celý deň sme zakončili bowlingom. Ďalší z pekných dní bol aj návšteva Štrasburgu, mesto bolo naozaj veľmi pekné aj stručný opis ku nejakým miestam tam.     (Kristína K.)

V pondelok ráno nás rozdelili do skupín a dali nám menovky. Neskôr sme všetky školy prezentovali naše prezentácie o našich krajoch a Francúzi mali ešte pripravené prezentácie o tom, čo budeme robiť nasledujúce dni. Poobede sme šli na prechádzku v skupinkách kde sme vypĺňali pracovné listy a pozorovali prírodu.  Večer sme prišli na izbu, išli sme sa osprchovať a potom sme sa ešte chvíľu rozprávali s babami na izbe. V utorok sme boli celý deň v skupinkách a mali sme rôzne aktivity. Prvú sme mali hodinu francúzštiny, kde nám pani učiteľka rozprávala o maliarovi Gustavovi Courbetovi – do jeho múzea sme šli vo štvrtok. Na ďalšiu aktivitu sme sa museli presunúť trošku ďalej kde sme  si vyskúšali ako sa robia kamenné ploty. Keď sme odtiaľ prišli, čakala nás aktivita, ktorá sa volala orientačný beh a mne osobne sa veľmi páčila. Dali nám mapu a po celom meste sme museli hľadať také štikačky umiestnené podľa mapy. Bolo to super a veľmi som si to užila. Po návrate do školy mali pre nás pripravenú aktivitu, kde sme  súťažili ako skupinky proti sebe. Boli to tieto súťaže: vezenie na fúriku, beh so zaviazanými nohami, jazda na oslíkovi a nakoniec beh do cieľa. Túto aktivitu naša skupina vyhrala. V stredu sme boli rozdelení na 2 skupiny, jedna išla do syrárne a jedna do čokoládovne. Ja som šla do syrárne a bolo tam super. Videli sme ako vyrábajú ten tradičný syr Comté a ukazovali nám aj ako ho skladujú a mali sme aj ochutnávku. Ešte by som chcela na koniec povedať také zhrnuté moje pocity čo som mala z tohto projektu. Podľa mňa to je strašne super, že školy môžu takto spolu spolupracovať a stretávať sa, lebo je to veľmi dobré na využitie jazyka a spoznávanie nových krajín .         (Monika V.)

V utorok po raňajkách sme mali prezentáciu o aktivitách ktoré sme mali robiť v ten deň. Potom sme si mohli vybrať čo chceme robiť po aktivitách. Ja som mal najskôr stavanie ich tradičného plota, ktorý bol dosť ďaleko od školy, čo mi trochu vadilo, ale bolo to zaujímavé. Keď sme skončili tak sme sa vrátili do školy kde sme mali krátku prestávku na zohriatie. Francúzština bola naša ďalšia aktivita. Tá ma až tak nebavila ale bolo to zaujímavé tým že som sa dozvedel aké veľké obrazy dokázali nakresliť vtedajší maliari. Po skončení sme mali znovu prestávku. Potom sme išli na rašeliniská. Ten profesor, čo bol s nami, to vedel dobre vysvetliť, aj to bolo dobré, že vedel aj po anglicky.        (Laco F.)

Liehovar, údolie rieky la Loue, skalné útvary, múzeum Courbet. Toto všetko sme mali stihnúť za jeden deň. Znie to takmer nemožne, ale my sme to ľahko zvládli. V liehovare Guy sme sa pozreli na destiláciu Abstinu, ochutnali sirupy, vypočuli zaujímavosti a rýchlo sa presunuli ku skalným útvarom. Prešli sme sa popri rieke la Loue. Bolo to dych vyrážajúce. A urobili veľa pekných záberov. V Ornans sme navštívili múzeum maliara Courbeta.         (Dominika V.)

Štvrtok sa niesol v duchu spoznávania galérie známeho maliara a sochára Gustava Courbeta, prehliadky  liehovaru a turistiky. Tento krát sme sa vydali hľadať „Source de la Loue“, čo v preklade znamená prameň rieky Loue. Bola to pekná prechádzka. Piatok – posledný deň nášho pobytu sme absolvovali turistiku na tzv. Les Échelles de la Mort, čo sa v slovenčine prekladá ako chodníčky smrti. Nachádzajú sa na hranici so Švajčiarskom a touto trasou v minulosti pašeráci pašovali tovar a prevádzali ľudí z Francúzska do Švajčiarska. Na záver dňa bol pre nás ešte zorganizovaný rozlúčkový večierok, kde prebehlo vyhodnotenie foto-súťaže a odovzdávanie spomienkových predmetov. Na tomto „medzinárodnom večierku“ sme sa všetci skvele zabavili.     (Barborka B.)

Už cestou bolo vidno, že sme boli dobrý, prispôsobivý a pracovitý kolektív aj so študentmi z Česka. Bolo o nás výborne postarané, aj zo strany „autobusárov“ aj profesorov, ktorí boli nevyhnutnou zložkou zabezpečovania nášho bezpečia a pohodlia. Na samotnom stretnutí bol pripravený program, ktorého bol určite dostatok. Bol pestrý a zaujímavý. Ubytovanie a stravu tiež hodnotím veľmi dobre.  Tento projekt mi toho určite veľa priniesol, či už kamarátstva, zlepšenie jazykových schopností, väčší rozhľad v iných kultúrach a podobne (Janka K.)

Cely týždeň sme pracovali v skupinách. Názvy boli podľa ich miestnych zaujímavosti. Ja som bola v Sangles, ale neobišlo sa to ani bez Chocolats alebo Gencians. Náročnosť túr bola prijateľná. Keď sme sa vrátili na internát čakala nás výborná večera. Stravu si skoro všetci pochvaľovali. Varili naozaj super a veľmi sa mi páčil aj ten výber. Ďalší deň ráno opäť po raňajkách sme mali aktivity v skupinkách. Skupiny sa striedali na rôznych stanovištiach, kde mali možnosť napríklad vyskúšať si stavať tradičnú ohradu alebo sa pozrieť do rašeliniska a na niektoré vyučovacie hodiny. Ďalší priebeh dňa bol taktiež zaujímavý. Na tretí deň bol pre mňa jeden z najzaujímavejších. Zobrali nás totiž na prehliadku čokoládovne a syrárne. Teda niektoré skupiny tam a druhé tam. Ja som bola v čokoládovni. Museli sme si pred vstupom nasadiť ochranný plast a návleky na hlavu. Vypadali sme v tom veľmi komicky. Ešte aby som nezabudla, vydezinfikovali sme si aj ruky. Nesmeli sme fotiť. Samozrejme kvôli výrobnému tajomstvu. Bolo to veľmi vzrušujúce. Keď sme tam vošli, hneď nám omámila zmysly nádherná kakaová a sladká karamelová vôňa. Teda aspoň ja som toto cítila najviac. Všetci už boli veľmi natešení na nejakú tú ochutnávku. Dostali sme sa tam, kde sa robí a chladí karamel a karamelky. Tá časť sa mi páčila najviac. Dokonca tam aj prišiel ujo a dal nám malý trhanec karamelu. Bol výborný. Dostali sme aj už vyrobenú karamelku. Nakoniec sme si mohli ísť kúpiť čokoládu priamo v ich predajni. Boli tam veľmi zaujímavé príchute.         (Tamara V.)

Fotoaparáty sme vyťahovali hneď ako sme si uvedomili, že sme vo Švajčiarsku. Okolie obklopené Alpami bolo nádherné. Hneď som sa začala tešiť na turistiku, ktorá nás čakala.  Vodopády padajúce z obrovských skál ma nadchli neskutočne. A ten výhľad bol nezabudnuteľný. Po krásnom víkende nás čakal týždeň plný spoznávania Francúzska. Deň za dňom sme prechádzali prírodnými krásami francúzskeho regiónu Franche-Comté. Celý čas sme mali kopec zábavy, no čerešničkou na torte bol pre mňa stred týždňa. Úchvatné mesto Besancon a na záver dňa bowling. Nehrávam ho síce často, ale správna atmosféra s ešte správnejším kolektívom mi vytvorila najkrajší večer týždňa. Večera, ktorou nás pohostili bola akoby sme všetci oslavovali narodeniny. Dokonalé. Viac ma možno bavil už len orientačný beh, pri ktorom sme mali za úlohu hľadať určité body v teréne. Vrátila som sa tak do detských čias, a cítila som sa akoby som hľadala stratený poklad. Príjemný návrat do minulosti. Do konca týždňa sme navštívili nespočetne veľa miest ako aquárium, insektárium či múzeum Gustava Courbeta. Prešli sme všetky smery cez prírodu, umenie i architektúru. A na záver mesto Štrasburg, v ktorom sme navštívili aj obrovskú katedrálu. Vo väčšej som ešte nebola. Tam som si sadla a cítila som pokoj. Uvedomila som si aké úžasné dni som zažila a som za ne nesmierne vďačná.     (Radka R.)

Tento rok som bola vo Francúzsku cez „Erasmus“ a rada by som Vám niečo o tom povedala. Nové priateľstvá – určite hneď sa vytvorili medzi Slovákmi a Čechmi, keď sme celý deň cestovali a zostávalo nám buď komunikovanie alebo spanie. Priateľské vzťahy s Francúzmi sa vyvíjali o niečo ťažšie, kvôli jazykovej bariére, to však neznamená, že by tieto vzťahy nevznikli. Vzniklo dokonca aj pár vtipných príhod, napr. pri orientačnom behu.  Prvá turistická vychádzka nebola až taká náročná, našťastie, šli sme skôr po rovine ako do kopca. Spriatelila som sa s mladšími Slovákmi. Predtým v škole som nepoznala ani ich mená a teraz sa zdravíme a niekedy i porozprávame. Boli sme aj v meste. Bolo to pekné historické mesto s takou tou typickou francúzskou architektúrou. Na záver projektového stretnutia nám dali veľmi dobré veci: termosku, ktorú teraz nosím do školy, čokoládu, ktorú sme zjedli s dievčatami na izbe, a ešte všeličo iné. Vrátili sme sa do Tvrdošína a ja som sa s radosťou zvítala s mojou rodinou. Bola som smutná, že ostatných českých i francúzskych priateľov uvidím až o ďalší rok. S veľkolepým uvítaním sa s nimi určite stretneme u nás na Slovensku.    (Alica S.)

Týždeň plný zábavy? Znie to prehnane ale je to tak. Druhý ročník projektu Erasmus+ (Let's walk and learn) bol naozaj skvelý. Plne nabitý program na každý deň. Ešte aby som nezabudol, musím pochváliť francúzsku jedáleň, ktorá bola doslova plná dobrých jedál. Myslím, že si Francúzsko každý jeden plne užil. Každopádne sa veľmi teším, na ďalšiu a žiaľ poslednú zastávku tohto projektu, na Slovensku.        (Tadeáš G.)

Projekt, ktorý je financovaný z prostriedkov Európskej únie, umožnil našej škole sprostredkovať študentom dôležitosť ochrany prírody a životného prostredia, váženie si trvalo obnoviteľných zdrojov a význam ich ochrany a udržania pre budúce generácie, a to v Čechách a Francúzsku, ako aj na Slovensku, v rodnom kraji, meste.
Treba uznať – mali sme za sebou dni tvrdej práce – neboli to výlety, ale projektové stretnutia. Každý podal pekný výkon, ktorého výsledok sa odzrkadlí v troch záverečných projektových výstupoch – spoločnými silami zostavíme projektový slovník, brožúru a video. A na tom treba stále pracovať.

Odkaz na 2. projektové video

a zopár fotiek do nálady ;o))

Lets walk and learn

NAŠE – SLOVENSKÉ  3. projektové stretnutie Erasmus+ Lets walk and learn už 12. septembra 2017
Už ste na to pripravení (?) – veď celý predošlý rok ste hľadali, tvorili, vkladali fotky, žiadali súhlas od autorov, posielali, písali, prerábali, stretávali sa a spolupracovali, prekladali a počúvali všetky pripomienky p. prof. Harmatovej k prezentáciám a spol., konzultovali s p. prof. Dzurikovou, Gazdíkovou, Hrubcovou, Košarišťanovou, Kubošovou, Modránszkym a opäť „zúrivo“ prerábali ďalej, až kým KONEČNE vaša práca splnila všetky predpokladané požiadavky a  vaše dielo bolo odovzdané a riadne archivované na tajnom mieste ;) UFF
Takto „potili krv“ projektanti zapojení do projektu Lets walk and learn – Education via tourist paths in Europe v rámci programu Erasmus+.
Takto postupne – a trpezlivosť dochádzala nejednému – sa úúúúspešne„prehryzkali“ až ku konečným prípravám 3. projektového stretnutia, ktoré bude NAŠE. Verím, že našim hosťom a už aj priateľom z Českej republiky a Francúzska ukážeme to najlepšie, čo sme doma pre nich pripravili... A je toho neúrekom – hádam to za ten týždeň spolu stihneme – a dáme ;) Čo poviete? JASNÉ

Viete že...

Máme medzi sebou veľmi talentovaných a úspešných študentov, ktorí ostávajú skromnými mladými ľuďmi, a to až tak, že sme sa o ich úspechoch museli dozvedieť od iných...

čítaj viac

Škola priateľská k deťom

Vyhodnotenie Vianočnej zbierky UNICEF

Ďakujeme všetkým študentom, rodičom a priateľom nášho gymnázia, ktorí sa zakúpením pohľadnice alebo dobrovoľným príspevkom zapojili do Vianočnej zbierky UNICEF. Vďaka vám sa nám podarilo vyzbierať sumu 635,99 eur a spoločne podporiť výživové programy v Mauretánii.

Ako na vysoké školy?

Hľadáš dôležité informácie, na akú vysokú školu si podať prihlášku? Skús kliknúť na portál vysokých škôl

PortalVs.sk - Nevieš na akú školu si dať prihlášku ?